Fabel_sandnes_15

Byråblomstring i Sandnes

15.01.2025

 En sterk kreativ drivkraft var spiren til merkevarebyrået Fabel Media sin eventyrlige vekstreise. Deres ambisjon har alltid vært å levere kvalitetsløsninger som skaper verdi og skiller seg ut. Produsert av DN Media Group Content Studio
– Elvis Presley sa at: – «Ambisjoner er en drøm med en V8-motor.», sier Nils-Petter Wedege, byråleder i Fabel Media.
– Det er viktig å ha drømmer for å lykkes, men vi kommer ikke dit bare ved å drømme. Å være ambisiøs er en ferdighet du utvikler over tid. Det krever hardt arbeid og utholdenhet, men viktigst av alt, en plan, poengterer han.

Selskapet har hovedkontor i Sandnes og har siden oppstarten i 2012 opplevd betydelig vekst. Den stadig økende kundemassen tyder på at både strategien og planen fungerer.

Den gang var de tre ansatte, og i 2025 vil de være 35.
 
Fabel_sandnes_7
Nils-Petter Wedege, byråleder i Fabel Media. Foto: Klaudia Lech
Den erfarne reklame- og kommunikasjonsnestoren Wedege, som i en artikkel i lokalavisen blir kalt «Sandnes svar på Don Draper», forteller at Fabel ble etablert på visjonen om å lage kommunikasjonsløsninger som skiller seg ut og er verdiskapende for kundene.
Dette er fortsatt rettesnoren i alt de gjør.
– Vi forteller engasjerende historier, styrker omdømmet og bygger merkevarer for ambisiøse kunder, både regionalt og nasjonalt. Med tjenester som strategi, identitetsbygging, design, web, 3D, foto og film i verktøykassen, kan vi trygt kalle oss en totalleverandør, sier Wedege.
Fabel-konsernet omsatte for 50 millioner i fjor. Målet i år er å nå 60 millioner. Pengene de tjener på bunnlinjen blir hovedsakelig reinvestert i virksomheten, blant annet i ny teknologi og nytt utstyr.
– Det som driver oss fremover er tanken på at vi ikke har laget det beste ennå. Det er en filosofi som gjør at vi ikke gror fast, men i stedet utfordrer oss selv til å tenke nytt og gjøre ting friskt og annerledes, sier Nils Petter Wedege i Fabel.
 

Fabel-konsernet

  • Utvikler og posisjonerer ambisiøse merkevarer ved å kombinere kreativitet og teknologi.
  • Tilbyr tjenester innen strategi, identitet, film, 3D, web, sosiale medier, app-utvikling, liveproduksjoner og studio.
  • Etablert i Rogaland (Sandnes), på Sørlandet (Kristiansand) og i Oslo.
  • Hovedkontor i FOMO, et trendy kontorfellesskap for innovasjon og samarbeid i Sandnes.
  • Ansatte: 35.
  • Omsatte 50 millioner kroner i 2024, med mål om 60 millioner i 2025.
  • Arbeider med merkevarebygging av hele regionen gjennom reiselivssamarbeidet «Edge of Norway» med 13 kommuner og 250 virksomheter.
Fabel_sandnes

For mange bedrifter og organisasjoner er både film og studio er blitt viktige virkemidler for å kunne være tydeligere i kommunikasjonen. I Fabel Media har de begge deler i verktøykassen. Her med søkelyset rettet på medarbeiderne Kristin Nevøy Meland og Cathrine Garnes. Foto: Klaudia Lech


Besluttet å aldri ha det kjedelig på jobb

En lys sommerdag for 12 år siden ble tre studiekamerater enige om å aldri ha det kjedelig på jobb en eneste dag. De syntes at bachelorstudiet i fjernsyn og multimedieproduksjon som de nylig hadde gjennomført var dels uinspirerende og inneholdt et for tungt nyhetsfokus.

Til gjengjeld var tvillingbrødrene Dani Rossbakk Nordbøe og Rudi Rossbakk Nordbøe, og barndomskameraten Ruben Omdal, overbevist om at det lå et potensial i markedet for kommunikasjonsløsninger til små og mellomstore bedrifter i Rogaland.

Tretten år senere lever de fortsatt ut denne drømmen: Et merkevarebyrå med høye ambisjoner og flat struktur.

– Fabel-gjengen består i dag av mange flere hoder, som alle bidrar til å styre skipet i riktig retning. Det er dette vi elsker: Tenke kreativt. Skape. Produsere. Være blide. Møte folk. Kjenne på stemningen. Løfte følelsene. Ha det gøy, sier Ruben Omdal, daglig leder og medgründer i Fabel.

– I vekstfaser er det ekstra viktig å holde på denne kulturen, da det er vårt største konkurransefortrinn, sier Omdal videre.

Byrået har lagt vekt på å utvikle sterke team som kombinerer kreativitet og teknologi, og har gjort seg bemerket som attraktiv samarbeidspartner, med blant annet tv-produksjoner for både NRK og TV2.

– Vi ønsker å treffe på både følelser og kvalitet. Hvis kundene kjenner deg, og liker deg, vil de også stole på deg og følge deg. De ser gjerne etter noen som forstår helheten, sier byråleder Nils-Petter Wedege.

– Vi hjelper kunder med å bli tydelige på sin egen identitet slik at det blir et konkurransefortrinn. Da er det en fordel for oss å være med tidlig i prosessene. Vi lykkes jo først når kundene lykkes, understreker han.
 

Fabel_sandnes_13
Det var Dani Rossbakk Nordbøe, Ruben Omdal og Rudi Rossbakk Nordbøe som over en lunsj startet Fabel Media i 2012. De brenner for å gjøre identitet til et konkurransefortrinn for kundene. Foto: Klaudia Lech
 

– Sandnes har en unik balanse

Sandnes kommune har de siste årene jobbet strategisk for å bli en attraktiv næringsadresse for både etablerte bedrifter og start-up-er. Nærheten til et av Norges største kollektivknutepunkt i en dynamisk region er attraktivt for mange som ønsker å vokse.

Fabel er et godt eksempel på hvordan Sandnes både støtter og legger til rette for å drive næringsvirksomhet og utvikling.

– Å etablere selskapet i Sandnes har vært et godt valg for oss. Der har vi tilgang til både kreative talenter og inspirerende omgivelser, sier Nils-Petter Wedege.

– Sandnes har en unik balanse. Det er en by med mye energi og fremtidstro, men også med roen og kvaliteten som gjør det til et bra sted å jobbe og leve, sier han.

Byrålederen vokste opp i Sandnes. Wedege beskriver byen som en nøkkelfaktor i regionens vekst.

– Her ser vi på oss selv som arbeidsfolk, vi må jobbe for ting. Samtidig er det en felles forståelse for at både konkurransekraft og attraktivitet styrkes av evnen til å samarbeide for å oppnå suksess.
 

Fabel_sandnes_20

Kreativitet er hardt arbeid. Slik er det også i Fabel Media. Foto: Klaudia Lech


En bransje i endring

Byråbransjen opplever store endringer og en flom av nye tjenester og produkter.

Det kan være utfordrende når viktige veivalg skal tas og kompetanseløft prioriteres.

– Du kan omfavne det eller distansere deg. Vi velger å omfavne det med åpenhet og nysgjerrighet, som med kunstig intelligens, for å kunne gjøre en enda bedre jobb, sier Wedege.

Han kom inn i selskapet for seks år siden.

Oppkjøp har vært en av vekstdriverne under hans ledertid, som etableringen av Fabel Live som driver med tv-produksjon og «streaming» av eventer og konserter samt avdelingskontoret Fabel Sør i Kristiansand.

Byrået dekker nå et område fra Stavanger til Oslo og er et av Sør-Vestlandets største byrå.

– Det gir oss en ny type trygghet og pondus i møte med større aktører, sier Wedege.

I Oslo er et helt nytt selskap etablert. Det har fått navnet Kvikk Råd.

Verdiene og ambisjonene er de samme i resten av konsernet.

– En ting er hva man selger. Hos oss er nøkkelen å ansette flinke folk som er gode i møte med andre. Det å være blid, dyktig og hjertevarm er verdier som gjør at kundene anbefaler oss videre, avslutter Wedege i Fabel.
 

FAKTABOKS: SANDNES

  • Sandnes kommune ligger i Rogaland, har over 85.000 innbyggere og er Norges ellevte største kommune.
  • Sandnes er kåret til Norges mest attraktive by i 2022. Kåringen er del av Attraktiv by-prisen, Statens pris for bærekraftig steds- og byutvikling. 
  • 27 prosent av befolkningen er under 20 år.
  • Sandnes sentrum er et kollektivt knutepunkt for buss og tog, i tillegg er det kort avstand til Stavanger lufthavn, Sola.
  • Byen har et variert næringsliv og et sentrum i sterk utvikling som preges av handel, næring og et voksende innovasjonsmiljø.
Sandnes kommune, Rogaland Sparebank og Sandneslauget er hovedsamarbeidspartnere til årets Gaselle-kåring. 

SISTE 5 SAKER

Renser vann fra Nordsjøen til Mexico: Slik skal Sandnes-selskap erobre verden

Renser vann fra Nordsjøen til Mexico: Slik skal Sandnes-selskap erobre verden

Næringsadresse Sandnes

Næringsadresse Sandnes

Det syder i Sandnes

Det syder i Sandnes

– Flytt hit, bli millionær!

– Flytt hit, bli millionær!

Havremøllens hemmelighet: Maler seg til suksess

Havremøllens hemmelighet: Maler seg til suksess