Fabel-konsernet
For mange bedrifter og organisasjoner er både film og studio er blitt viktige virkemidler for å kunne være tydeligere i kommunikasjonen. I Fabel Media har de begge deler i verktøykassen. Her med søkelyset rettet på medarbeiderne Kristin Nevøy Meland og Cathrine Garnes. Foto: Klaudia Lech
Besluttet å aldri ha det kjedelig på jobb
En lys sommerdag for 12 år siden ble tre studiekamerater enige om å aldri ha det kjedelig på jobb en eneste dag. De syntes at bachelorstudiet i fjernsyn og multimedieproduksjon som de nylig hadde gjennomført var dels uinspirerende og inneholdt et for tungt nyhetsfokus.
Til gjengjeld var tvillingbrødrene Dani Rossbakk Nordbøe og Rudi Rossbakk Nordbøe, og barndomskameraten Ruben Omdal, overbevist om at det lå et potensial i markedet for kommunikasjonsløsninger til små og mellomstore bedrifter i Rogaland.
Tretten år senere lever de fortsatt ut denne drømmen: Et merkevarebyrå med høye ambisjoner og flat struktur.
– Fabel-gjengen består i dag av mange flere hoder, som alle bidrar til å styre skipet i riktig retning. Det er dette vi elsker: Tenke kreativt. Skape. Produsere. Være blide. Møte folk. Kjenne på stemningen. Løfte følelsene. Ha det gøy, sier Ruben Omdal, daglig leder og medgründer i Fabel.
– I vekstfaser er det ekstra viktig å holde på denne kulturen, da det er vårt største konkurransefortrinn, sier Omdal videre.
Byrået har lagt vekt på å utvikle sterke team som kombinerer kreativitet og teknologi, og har gjort seg bemerket som attraktiv samarbeidspartner, med blant annet tv-produksjoner for både NRK og TV2.
– Vi ønsker å treffe på både følelser og kvalitet. Hvis kundene kjenner deg, og liker deg, vil de også stole på deg og følge deg. De ser gjerne etter noen som forstår helheten, sier byråleder Nils-Petter Wedege.
– Vi hjelper kunder med å bli tydelige på sin egen identitet slik at det blir et konkurransefortrinn. Da er det en fordel for oss å være med tidlig i prosessene. Vi lykkes jo først når kundene lykkes, understreker han.
– Sandnes har en unik balanse
Sandnes kommune har de siste årene jobbet strategisk for å bli en attraktiv næringsadresse for både etablerte bedrifter og start-up-er. Nærheten til et av Norges største kollektivknutepunkt i en dynamisk region er attraktivt for mange som ønsker å vokse.
Fabel er et godt eksempel på hvordan Sandnes både støtter og legger til rette for å drive næringsvirksomhet og utvikling.
– Å etablere selskapet i Sandnes har vært et godt valg for oss. Der har vi tilgang til både kreative talenter og inspirerende omgivelser, sier Nils-Petter Wedege.
– Sandnes har en unik balanse. Det er en by med mye energi og fremtidstro, men også med roen og kvaliteten som gjør det til et bra sted å jobbe og leve, sier han.
Byrålederen vokste opp i Sandnes. Wedege beskriver byen som en nøkkelfaktor i regionens vekst.
– Her ser vi på oss selv som arbeidsfolk, vi må jobbe for ting. Samtidig er det en felles forståelse for at både konkurransekraft og attraktivitet styrkes av evnen til å samarbeide for å oppnå suksess.
Kreativitet er hardt arbeid. Slik er det også i Fabel Media. Foto: Klaudia Lech
En bransje i endring
Byråbransjen opplever store endringer og en flom av nye tjenester og produkter.
Det kan være utfordrende når viktige veivalg skal tas og kompetanseløft prioriteres.
– Du kan omfavne det eller distansere deg. Vi velger å omfavne det med åpenhet og nysgjerrighet, som med kunstig intelligens, for å kunne gjøre en enda bedre jobb, sier Wedege.
Han kom inn i selskapet for seks år siden.
Oppkjøp har vært en av vekstdriverne under hans ledertid, som etableringen av Fabel Live som driver med tv-produksjon og «streaming» av eventer og konserter samt avdelingskontoret Fabel Sør i Kristiansand.
Byrået dekker nå et område fra Stavanger til Oslo og er et av Sør-Vestlandets største byrå.
– Det gir oss en ny type trygghet og pondus i møte med større aktører, sier Wedege.
I Oslo er et helt nytt selskap etablert. Det har fått navnet Kvikk Råd.
Verdiene og ambisjonene er de samme i resten av konsernet.
– En ting er hva man selger. Hos oss er nøkkelen å ansette flinke folk som er gode i møte med andre. Det å være blid, dyktig og hjertevarm er verdier som gjør at kundene anbefaler oss videre, avslutter Wedege i Fabel.
FAKTABOKS: SANDNES